fredag 17 januari 2014

En vecka på Nya Zeeland i januari



Det bor omkring 1.4 miljoner människor i Auckland som numera utan konkurrens är den största staden på Nya Zeeland. Nere vid Waterfront, dit alla kryssningsfartyg anländer och där det rent allmänt är hög puls, finns det gott om restauranger av varierad kvalitet från väldigt turistiska till lite mindre väldigt turistiska. Utan att kunna staden alls vågar jag påstå att det är just så. Har man sett en meny på en turistrik ort, har man sett alla.

Fisk och skaldjur ska man tydligen äta när man är här, vilket är logiskt med tanke på de enorma svala havsmassor som omger Auckland, både det Tasmanska Havet och Pacific Ocean beroende på vilken sida om det just här smala fastlandet man befinner sig på. Min tanke gick just till havet, även om det troligen fanns andra säkrare kort på den aningen turistiska krogen på en av pirerna jag slog mig ner, trött i benen efter en god stadsvandring. Pacific oysters, tänkte jag, plockade idag, serverade idag. Det kan ju aldrig gå fel, tänkte jag. Men det visade sig att mitt halvdussin ostron var så tråkiga, feta, mjölkiga och helt utan frisk havsarom, att jag åt ett som smakade jolmigt och trist och sedan ytterligare ett för att konstatera det som det första ostronet sade mig, att jag skulle lämna de fyra återstående orörda. Nej, de var verkligen inte alls goda! Vinet därtill var dock gott och typiskt i alla avseenden, 2012 Sauvignon Blanc från absolut fantastiska Clos Marguerite i Awatere Valley i den södra delen av Marlborough. Sauvignon Blanc från Marlborough är nästan alltid goda, men sällan särskilt komplexa. Det här vinet var dock det, rent och fräscht, balanserat friskt med en fin textur och till och med en liten mineralton. Det smakade faktiskt som ett riktigt bra vin från Pouilly-Fumé. Inte illa, tänkte jag.

Istället gick jag in på varmrätten, som utan att beröra mig på djupet i alla fall vad god och mättande. Jag hade beställt en tallrik green shell mussels kokta i vitt vin, kokosmjölk, citrongräs och curry och de visade sig vara riktigt goda faktiskt. Stora, köttiga, smakrika och lätt kryddiga.

Vinet jag hade beställt till var en 2009 Chardonnay från Mount Difficulty i Central Otago, ett vin som nu har fått ett par års flaskmognad och därmed rundats av och vunnit lite fetma. Just det var av godo, det gjorde att vinet på ett riktigt bra sätt mötte musslornas smakrikedom och än mer såsens feta textur. En detalj som verkligen gick hem i mötet var just att såsen var inkokt med kokosmjölk, som låg precis på millimetern i smaklinje med vinets ungefär motsvarande krämiga textur och kokosnyans från faten. Mötet blev riktigt gott och slätade ut missen med ostronen.
   En sak som dock gjorde mig väldigt förundrad var hur mina bordsgrannar tänkte (eller inte, troligen). Till sina varmrätter, gratinerade stora humrar som såg riktigt läckra ut, beställde de in en fruktmättad shiraz från Barossa Valley och firman Peter Lehmann, ett vin som snarare matchar smakrika kötträtter än hummer i 20 graders sommarvärme. Ibland känns det rätt uppgivet att så idogt arbeta med att lyfta fram känslan och konsten att matcha mat och dryck till fulländning när man ser hur den vanliga gästen gör. Behövs mitt värv, behövs mina kunskaper eller är de mest pretentiöst dravel jag håller på med som ingen människa har behov av? Fan vet …
  Jag antar att det viktigaste ändå är att var kvinna och man får njuta på sitt sätt, på sin nivå, bäst fan de vill helt enkelt. Men det känns ändå lite hopplöst ibland …

Gastronomisk bättring med råge därtill blev det på Te Awa Winery Restaurant i Hawke’s Bay dagen efter. I värmande sol och svalkande bris, på ett bord i vingårdens utkant och med en ung och härligt positiv servering, kändes det mesta på topp.
   Menyn är liten men allt såg gott ut. Ett par smårätter, ett par varmrätter, några sideorders. ”Gör som du vill, ta lite av allt, ni kan delar rätter om ni vill, låt mig veta hur ni vill ha det så gör vi precis så”, sa det trevliga servitrisen. Varför kan inte all servis i världen vara så otroligt trevlig, charmig och villig att vara till lags? Hur svårt ska det egentligen vara?
   Det fick bli två små första rätter. Tempurafriterad zucchiniblomma med grillad zucchini, en mild kräm av getost och rostade pinjenötter var precis exakt så gott som det lät. Den andra rätten var i all sin enkelhet helt oemotståndlig, grillad bläckfisk med olivolja, lime och en aïoli färgad med bläckfiskbläck. Försvinnande gott!

Ett snabbt ögonkast på vinlistan resulterade i två glas vin, cirka 13 lokala kiwidollar stycket. Det första valdes från husets eget vineri, en torr och rätt elegant 2010 Chardonnay från Te Awa Winery här i Gimblett Gravels i Hawke’s Bay, måttlig i alkohol såväl som ekfat, lätt i anslaget, frisk i syran och trevlig i största allmänhet. Särskilt gott var det till zucchinirätten, mycket tack vare att tempuran på ett perfekt sätt matchade den diskreta känslan av ekfaten och därmed lyfte fram frukt och fräschör än mer, men allra mest för att vinets textur var så gott som identisk med den i getostkrämen. Det här vinet passade också väldigt bra till bläckfisken, inget snack om det.
   Det vin jag hade valt till varmrätten, 2012 Syrah från Left Field Winery här i Hawke’s Bay, var inte riktigt lika övertygande. Delvis kan det bero på den svala och därmed för röds viner svaga årgången, jag saknade nämligen djup och längd i det här vinet, även om det rent doftmässigt fungerade rätt så bra. 

Lammet vad alldeles fantastiskt, en skuldra som hade bräserats långsamt till dess köttet nästan föll isär. Dess smak var himmelsk, rik och saftig. Till det en kräm av vita bönor med olivolja samt lite rostade morötter i bulgur med spiskummin (som kan vara så galet gott till syrahviner) och sötaktig sticklök (som tillsammans med morötterna mötte vinets frukt på ett bra sätt).

Det är oftast trevligt när vinerierna har egna restauranger, inte bara känslan att sitta och äta i en vacker vingårdsmiljö, kockarna lär också känna vinerna och kan anpassa maten bättre till dem. Här på Elephant Hill Winery Restaurant, belägen alldeles vid kusten (vingårdarna ligger hundra meter från strandkanten) i Hawke’s Bay var lunchen också riktigt lyckad.

Jag kunde ju såklart inte låta bli att beställa in ett glas krispig, nästan Loireliknande 2013 Sauvignon Blanc från Elephant Hills Winery och just den vingård som ligger intill havet i det område som kallas Kidnappers Bay. Här är det inte riktigt lika svalt som klimatet är intill andra hav i exempelvis Sydafrika och Sonoma Coast, däremot blåser det konstant och gör att temperaturen sänks tre till fem grader mot vingårdarna i Gimblett Gravels bara ett par kilometer inåt land. Vinet är riktigt läckert, ett av deras stramaste och bästa faktiskt, och om det beror på det unika läget i Kidnappers Bay eller att vinmakaren Steve Skinner jobbade en säsong hos Pascal Jolivet i Loire är svårt att säga. ”Jag lärde mig i alla fall väldigt mycket hur man arbetar med Sauvignon Blanc i Loire och det har jag tagit till mig här”, säger han.
   Det andra vinet jag beställde in, till varmrätten såklart, var en 2010 Estate Syrah från samma firma. Jag måste tillstå att det var ett av de godaste syrahviner jag har druckit från Nya Zeeland, här fanns både en mörk och ganska tät bärfrukt utan att vinet i sig var kraftfullt. Istället fanns det något köttigt och kryddigt, nästan lite rhônskt över vinet som jag verkligen gillade.

Maten här är seriös och min öppna potatistortellini med getostkräm, dadlar, friterade salvia och en tyvärr lite söt och överdådigt överdimensionerade syltade pumpa passade alldeles fantastiskt gott till sauvignonvinet, i alla fall om man undvek den lite för söta pumpan.

Syrahvinet skapade till varmrätten en ännu bättre kombination. Ett anklår kokt confit, det brukar ju passa till alla möjliga goda röda viner, men till det här hörde en rostad vitlökskräm (underbart god till rätten, och till vinet), smörstekt shiitake samt smörslungade grönsaker, och så lite doft- och smakmässig fullträff i form av ett torkad tryffelskum. Det feta i ankan och krämens lite söta nyanser spelade väldigt fint till vinets frukt och det var där någonstans grunden lades. Det var alldeles oavsett detaljerna i mötet en riktigt bra kombination.

En god öl är alltid god och mitt i allt vinprovande är en god öl ännu godare. Det var oväntat nog på vineriet Terra Sancta utefter Felton Road i Bannockburn i Central Otago som jag ramlade på den supergoda Killerrabbit Double IPA som deras vinmakare brygger. Något större volym rör det sig inte om, det generöst maltaromatiska, fint brödiga och lätt rostade ölet, är intelligent humlekryddat och sedan jäst i ekfat som har hyst firmas fina pinotviner till en alkoholhalt på ändå rätt måttliga 7.2 procent. Jag måste tillstå att det var en synnerligen gott öl!

Det var nästan en svindlande surrealistisk känsla att i svischande fart susa fram genom det dramatiskt vackra bergslandskapet i vinregionen Central Otago, med en riktigt god craft beer i ett Riedelglas, till den charmerande orten Arrowtown en liten bit utanför Queenstown i Central Otago. Det här är en liten stad med stor historisk känsla, minnen av guldrushen på 1860-talet såväl som det varma välkomnandet av världens rika och kulturella elit i nutid. Den här kvällen skulle tillbringas på den lilla och supercharmerande krogen Saffron, mitt i den lilla staden. Att ambitionen är hög märktes direkt med den lilla experimentella aptitretaren, en tomatgeléblåsa fylld med en supergod Bloody Mary och toppat med ett kryddigt sellerisalt.

Kvällens första vin blev 2012 Chardonnay Block 2 från Felton Road, den producent som efter dagens omfattande provningar tydligt bekräftade det jag egentligen redan visste, att de inte bara är den bästa producenten för pinot- och rieslingviner här i Central Otago, utan också är den utan konkurrens bästa producenten av chardonnayviner här (andra riktiga bra nyzeeländska chardonnayproducenter är Kumeo River och Neudorf). Denna årgång känns dessutom som den kanske bästa de någonsin har gjort av detta vin. Stilistiskt sett är det här vit bourgogne av riktigt hög kvalitet och det höga inslaget av aktivt kalcium i jorden (som dock är mycket yngre är jordarna i Bourgogne) gör att vinet får ungefär samma tuggbara mineraliska struktur som vinerna från Corton-Charlemagne. Det är alltid ett fantastiskt elegant, rent och stilfullt vin, men den här årgången är minst sagt exceptionell i sin absoluta renhet och stringens. 

En lokal specialitet som jag rekommenderades att prova var friterad whitebait, en pytteliten fisk (som en liten löja) som vänds i frityrsmet och friteras. Egentligen inte mycket till smak men totalt sett ändå väldigt god rätt, särskilt tack vare den lite kryddiga chilesåsen och majonnäsen som kryddats med saffran.

När jag berättade för kocken om min superdåliga ostronstart på resan öppnade han upp ett par Bluff Oysters, till vilka han hade gjort en dressing med mild vinäger, saké och schalottenlök. Han ville att jag skulle få äta riktigt bra ostron och det fick jag verkligen här. De var utsökta, friskt havssalta och eleganta och de passade som hoppats alldeles suveränt till det mineralstinna vinet. Kocken berättade att det inte var särskilt ovanligt att krögare på mindre ambitiösa restauranger köper ostronen frysta, för att de på sätt ska kunna servera ostronen ”färska” närsomhelst. Jag har då aldrig hört något liknande, vilket rackarns stolleprov.
 
Efter en liten extra mellanrätt av anka serverades kvällens två röda viner. I det första glaset blev det självklara valet 2012 Pinot Noir Block 3 från Felton Road och ett till chardonnayvinet alldeles intilliggande litet block med en schweizisk klon som alltid verkar ger ett mer ljusrött elegant, frisk mineraliskt och även en aning gräsigt nyanserat vin. Så uppförde sig även denna tolva, som dock var en aning knuten till en början. Årgången är utmärkt och vinerna från 2012 behöver lite mer mognad eller luft (eller både och) för att öppna upp sig och bjuda på sin sagolika charm. Detta skedde successivt under middagen och vinet var alldeles förträffligt got
   Intill detta goda vin ett pinotvin från Nya Zeelands allra första pinotpionjär av rang, Ata Rangi i Martinborough på Nordöns sydspets. Denna 2011 Pinot Noir bjöd på en utmärkt frukt, en aning elegantare och lättare i stilen än den i vinet från Felton Road, men det hade också ett diskret jordigt inslag, något jag ofta finner i pinotvinerna på Nordön och även (i de flesta fall) från Marlborough och Wairapa på Sydön. Helt ärligt är 2011 inte den vassaste årgången, men det här vinet levererade ändå riktigt bra och utvecklades också till ett ytterst komplext och gott vin genom middagen. Min favorit var dock vinet från Felton Road, men i rättvisans namn måste man betona att 2012 är en toppårgång i Central Otago och Block 3 är en toppbuteljering. Jämförelsen blir därför en aning orättvis.
 
Till varmrätt hade jag valt kanin, en filé samt lite confitkokt lår som tillsammans med en blodkorv hade bakats in till en krispig rullad som serverade med lite inkokta körsbär (som speglade pinotvinernas röda frukt och fräschör på ett fint sätt), en kaninsky samt lite smörsauterade baby gem salad. Det här var en typiskt elegant rätt till pinotvinerna, som såklart tog slut väldigt fort!

Dagen efter blev det en supergod äggröra på ett grillat majsbröd med bacon och avokadosalsa. Man behöver nämligen en bra start på dagen, eller kanske snarare en riktigt rejäl och bra avslutning på kvällen innan.

Inga kommentarer: