lördag 19 juli 2014

Bortamatch den 18 juli


 
Jag blir så jävla förbannad!
Igen!
På att den superkorkade medeltida och fullkomligt omoderna förslutningen igen har förstört en vinupplevelse för mig, för oss. Att vinvärlden, vinproducenter såväl som vi konsumenter, fortfarande accepterar det idiotiska och onödiga felet med korkdefekter blir mer och mer en gåta för mig. Vad är det vi konsumenter så varmt håller av med naturkorken som gör att vi (notera, inte jag!) accepterar att en flaska eller två emellanåt är så skadad av korken att vi tvingas vaska den? Inte skulle vi acceptera att två operationer av hundra på ett sjukhus skulle ge grava konsekvenser för den opererade, eller att två av hundra taxiresor slutade i diket, eller? Kan vi inte sluta använda naturkork, en gång för alla?
   Den här annars så vackra och trevliga kvällens aber var korkhelvetet som förstörde den annars troligen helt magnifika 2002 Le Montrachet Grand Cru från Domaine Fontaine-Gagnard, ett vin som till sin högst egna doft, smak och struktur uppförde sig riktigt läckert, med en fet kropp, citrusaromatisk doft, pigg syra och livfull mineralitet - och därtill en osande feldoft av korkjäveln!
   I min värld skulle jag vilja se skruvkapsyl på alla viner, särskilt alla viner över 100 kronor. Naturkorken kan kanske accepteras på billiga skitviner, men för min del är måttet rågat - ett korkdefekt vin är vinproducentens högst egna nonchalanta slarvfel, inte korkindustrins.

Resten av kvällen fungerade dock alldeles förträffligt och de två vita viner vi drack till den första rätten var fantastiska. Det första av dem hade ett fint djup som med tiden i glasen växte och bjöd på först en elegant vitblommighet i den rika, citrus- och äppelmjuka frukten som också visade på en diskret ton av mognad. Stilmässigt fick jag vinet till början av 2000-talet, kanske 2002, men det kändes ändå som ett yngre vin än de drygt tio år jag trodde på. Att gissa ålder på en vit bourgogne är inte det lättaste, är det ett enklare vin kan det uppföra sig moget efter fem år, är det ett fantastiskt vin kan det te sig ungt vid 15 års ålder, men det kan lika väl vara ett vin som har drabbats av förtida oxidationsbekymmer och då kan det kännas gammalt redan efter fem sex år. Det här vinet, 2001 Montrachet Grand Cru från Etienne Sauzet var både fantastiskt och ungt, helt utan tecken på oxidation. I en bra kall källare kan det säkert utvecklas positivt ytterligare tio år, men nu drack vi det vid 13 års ålder och det var helt fantastiskt och fortsatte att blomma upp i glaset under en timma.
   Vinet intill upplevdes mer moget, det hade underbart rostade och nästan rökiga mineraltoner, men heller inga tecken på oxidation. I min näsa och gom fanns här mer komplexitet, det var förvisso rikt och djupt, det kändes som att jorden var både grundare och mer stenig och mineralisk. Att gissa på vingårdar som En Charlemagne (vinet Corton-Charlemagne), Perrières i Meursault eller Chevalier-Montrachet kändes därför logiskt och det var där och med en årgång som 1997 jag började min gissningslek. Det var inte så tokigt gissat, i glaset hade Hansa slagit upp en 1996 Chevalier-Montrachet Grand Cru från Domaine Leflaive. Jag tackar så ödmjukast för denna exklusiva duo!

Ståendes i köket med de två vita bourgognerna i glasen blev det ett litet tilltugg i form av knäckebröd med god skagenröra på, enkelt så det förslår, gott så det förslår.

Sittandes ute i den sköna sommarkvällen blev det halstrad uer med smörstekt svamp och bladpersilja, lätt spetsat med lite mild champagnevinäger för att lyfta syran, och för övrigt bara smaksatt med salt och vitpeppar. Brynt smör satte den sista smaken på rätten. Enklare än så bär blir inte mat i världsklass. Och till de vita bourgognerna satt rätten helt perfekt, de fina och lätt rostade mognadsnyanserna i vinerna balanserades av de motsvarande rostade tonerna i rätten och lyfte tacksamt fram vinernas fräschör. Samtidigt som vinerna doftspeglades med maten, kom de att upplevas yngre. Vilken fullträff!

Då Pete har gått och blivit vintillverkare på "ålderns höst", fick vi smaka hans cuvée 2011 Pinot Noir Henricsson Reserve från Foxtrot Vineyards i Kanada, helt öppet och med uppdrag att ge vår ärliga syn på vinet. Jag har provat chardonnay- och pinotvinerna härifrån tidigare och blivit positivt överraskad av dem. Den här versionen är en cuvée av ett antal fat ur produktionen som Pete har satt ihop. Doften är medelstor, rent rödbärigt fruktig och även lätt blommig på ett fint pinotvis, mer lik pinotvinerna från Oregon än de från Kalifornien eller Bourgogne, också med den lätt kryddiga och jordiga nyans jag så ofta finner i vinerna från Oregon. En lätt kryddpepparspets i doften och smaken vittnade på fat från tunnbindaren François Frères, faten var dock inte tydligt påtagliga, men de fanns där. Möjligen saknades lite mellanregister och längd i smaken, men det är något jag sällan hittar i pinotviner från Nordamerika. Slutbetyget är dock gott, och ett steg upp från de tidigare provade vinerna härifrån. Den svala årgången 2011 har hjälpt till att lyfta fram elegansen i frukten.

Ett av de viner jag hade tagit med var dock, som jag befarade, inte helt i sin ordning. En av anledningarna att jag tog med vinet var för att jag och Mr Z förra veckan njöt av en absolut sensationellt bra 1985 Cabernet Sauvignon Volcanic Hill från Diamond Creek Vineyards i Napa Valley, således kul med en slags jämförelse. En annan och egentligen mer akut anledning till att jag tog med denna 1985 Cabernet Sauvignon Red Rock Terrace från Diamond Creek Vineyards var att jag upptäckte att korken hade börjat läcka lite. Det kan i värsta fall innebära att vinet har mognat för fort och till och med oxiderat sönder, men det kan lika väl fortfarande vara vitalt. Således bäst att öppna vinet omedelbart och stämma av konditionen. Dessvärre hade det genom den läckande korken tillförda syret fått vinet att mogna för fort, det upplevdes som ett vin från 1960-talets slut eller 1970-talet, med jordiga och torkade frukttoner, men det var märkligt nog inte så oxiderat som befarat. Dessvärre heller inte så gott jag hade hoppats på…

Hansa serverade en trio röda viner blint och bara en hastig sniff i glasen fick oss att placera dem i Napa Valley med Cabernet Sauvignon som huvudingrediens. Om likheterna fick oss till denna korrekta slutsats, var olikheterna större. Det vänstra vinet var lenast i strukturen, hade en lite fylligare kropp på det sätt som cabernetviner från dalbotten brukar ha, det uppförde sig mest moget och dess mörka frukt var en aning lite sötare och hade inslag av choklad. Jag kände mig lite ställd på vinet, kände inte riktigt igen stilen, även om den fick sin förklaring när flaskan avtäcktes, 2002 Cabernet Sauvignon Eisele Vineyard från Araujo. Jodå, de brukar uppföra sig ungefär så här och även om vi tyckte att vinet var riktigt gott var vi alla påtagligt överraskade över hur långt vinet hade gott i sin mognad. Det borde vara mörkare och tätare i frukten och mer tanninstrukturerat. Nej, inom kort måste jag dricka en annan flaska av det här vinet för att se om det var en mer brådmogen flaska vi hade den här kvällen, eller om vinet faktiskt är så här moget nu.
   Min gissning att vinet i mitten var 2002 Harlan Estate eller kanske mer troligt deras andravin 2002 The Maiden var inte så tokig, det fanns något riktigt läckert hustypiskt i doften och smaken. Djup och fyllig mörk frukt, generös kropp med len textur och nästan silkiga tanniner, ändå med en god struktur och lång, sensuell och rik eftersmak. Det Hansa hade hällt upp var 2002 Melbury från syskonfirman Bond, alltså så nära man kan komma mina gissningar utan att träffa målet.
   Med en precision och djup mörkfrukt och stening mineralitet, stod glas nummer tre ut som den självklara vinnaren i denna trio. Att vinet kom från en stenig sluttning eller bergstopp rådde det inget tvivel om och efter lite lirkande landade gissningen hos Shafer Vineyards, helt rätt, och därmed också 2002 Cabernet Sauvignon Hillside Select. Ett fullkomligt magnifikt vin i auktoritär men samtidigt elegant stil. Oj vad gott!

Killen vid grillen skötte sitt uppdrag perfekt, entrecôterna var saftigt rosagrillade med läckert grillyta och perfekt sälta. Mer avancerad än så var inte varmrätten, men en liten sallad av grönt, majs, rostade pinjenötter, kokt och skivad färskpotatis och god spansk olivolja hörde också till. Återigen, enklast är godast.

Mr Z hade också med sig ett vin, ett kraftigt sådant som byggde vidare på det nyss provade temat, Cabernet Sauvignon från Napa Valley. Men det var tätare och större, och yngre och lite mer tanninstrukturerat. Sluttning eller berg, jodå, men också den där fina rödfruktiga parfymen som en del viner från östra delen av Napa Valley kan ha. Det märkliga var att jag ett par timmar tidigare stod och höll i precis det här vinet på Café Rotsunda, men i slutändan valde ett annat vin att ta med. Nu fick jag (och vi) ändå dricka denna utsökta men unga 2006 Materium Cabernet Sauvignon från Maybach, en familj som har gått från tillverkning av exklusiva bilar till exklusiva viner.

Mitt eget vin var heller inte så dumt, men här landade vi i ett högst intressant psykologiskt experiment, blindprovarens felsteg baserade på att gissningarna börjar med förutfattade meningar som lurar bort provaren från det rätta spåret. Först och främst hade vi redan ett par kaliforniska viner i glasen, vilket lätt kan leda in provaren i fel startspår, därtill kommer det faktum att jag precis hade tillbringat ett par veckor i Kalifornien och dessutom har en väldigt stor samling kaliforniska viner som jag gärna delar med mig av. Baserat på dessa enkla fakta är det lätt hänt att man utan vidare eftertanke satsar alla gissningar på Kalifornien. Och helt glömmer bort att man gör riktigt fina, djupt fruktiga, mörka och välstrukturerade röda viner på annat håll. Som i Spanien, dit vännerna kom först efter ett omfattande resande bland druvor och ursprung. Väl i Spanien blev det Tempranillo och Ribera del Duero som lades fram som förslag och så var det. Men det gick ju såklart inte att gissa på det synnerligen sällsynta toppvinet 2006 Pesus (85 procent Tempranillo och resten Cabernet Sauvignon från upp mot 80 år gamla stockar på 900 meters höjd, och bara 1 200 till 1 600 flaskor per år, de år man gör vinet vill säga) från Viña Sastre. Det här är i mitt tycke ett av de allra finaste vinerna som görs i Ribera del Duero, och i Spanien.  

Pete kontrade med ytterligare en galen sällsynthet, också den fantastisk och sensuellt texturerad på det sätt som Harlan Estate brukar vara. En viss mognad fanns här, men totalt sett uppförde sig vinet ungt. Att gissa på just det här vinet, 1997 The Napa Valley Reserve från den exklusiva medlemsklubben The Napa Valley Reserve är inget man gör i första taget, ens när en av de första medlemmarna sitter vid bordet och bjuder på ett hemligt vin. Att just denna första årgång av cabernetvinet uppför sig som Harlan Estate är inte så märkligt, med allra största sannolikhet kommer vinet just från dessa vingårdslotter. Det här är galet gott!
   Vi hann med lite god Comté också, det är alltid gott med lite lagrad hårdost till en samling goda viner, som efter det "hårda arbetet" med att blindprova och gissa sig fram till rätt svar nu bara står där i karafferna och längtar efter att få ett återbesök av de törstande middagsgästerna.

Att vi pojkar aldrig växer upp noterar man i en sådan trivial detalj som att vi drog vidare mitt i natten för lite efterfest med vickning på Café Rotsunda. Pasta med confit på anka, schalottenlök, kronärtskocka och anklever fick det bli, i alla hast. Det är alltid bra att ha lite goda stapelvaror till buds när man får "oväntat besök" mitt i natten.

Till det en god flaska rött, dekanterad och serverad blind, direkt från vinkällaren vid svala 14 grader, vilket för det här vinet var en aning svalt. Men i det ljumma sommarnatten nådde vinet snart sin perfekta temperatur på cirka 17-18 grader. Det här mörka och täta vinet bjöd mitt i all kraft på en fin elegans, sötmogen men finstämd mörk frukt, sammetslena tanniner och en fin men inte markerad syra, därtill en försiktigt vaniljsöt ekfatskaraktär.
   Denna sista nattfösare hade det passande namnet 2001 Midnight Oil och kom från favoriten Sine Qua Non, den här årgången en cuvée av 96 procent Syrah och resten Grenache och lite Viognier som Manfred Krankl köpte från Bien Nacido Vineyard, Stolpman Vineyard, Alban Vineyard och Whitehawk Vineyard. Gott, en skön avslutning på en lång och underbar sommardag. Skönt att vara hemma i Sverige igen, särskilt när det blir så här.

Inga kommentarer: