onsdag 29 juni 2016

Ett par dagar i Chablis i slutet av juni



Tillbaka i Chablis, ett vindistrikt som gör några av världens allra finaste vita viner och ett distrikt som jag känner mig väldigt hemma i. Stort är det inte, senaste rapporten berättade att 5 359 hektar var planterat med vin, bara tvåhundra hektar mindre än den enskilda vingården San Bernabe Vineyard som Delicato Family Vineyards äger i Monterey County i Kalifornien och ungefär tvåtusenfemhundra hektar mindre än vad Concha y Toro äger i Chile (utöver den lika stora areal de köper druvor från). Ändå nästan ingenting mot de drygt 40 000 hektar som var planterat med vin i Chablis innan först mjöldagg, sedan vinlusen och till sist två för regionen ödesmättade världskrig mer eller mindre slog sista spiken i kistan för vinodlingen här. När man skrev 1955 på kalendern var inte mer än 500 hektar planterat med vin i Chablis. Tack vare att man med nya metoder lyckades kontrollera den stora frostrisken och tack vare dels ett ökat intresse för kvalitetsvin och ett par generationsskiften har Chablis sett en efterlängtad renässans. Idag är Chablis en större självklarhet än de allra flesta vindistrikt i världen. Och nu är jag här igen, på nya äventyr med nya producenter och nya vinupplevelser på det digra besöksschemat.

Jag checkade in på Maison du Moulin des Roches, ett nytt ”bed and breakfast” i utkanten av byn. Det kändes trevligt och personligt och jag bemöttes på ett väldigt välkomnande sätt i min svitliknande våning (två sovrum, badrum och separat toalett). Jag tog mig sedan in till hjärtat av byn, ungefär 1 200 meter skulle jag tro, till det jag tycker är det bästa och trevligaste restaurangen, Au Fil du Zinc på 18 rue du Moulin mitt i byn. För många år sedan etablerade Michel Laroche en vinbar och restaurang här, men i sin nya skepnad har den här restaurangen en betydligt högre svansföring både avseende vinerna och maten. Jag valde avsmakningsmenyn med fem rätter för måttliga 45 euros (tack älskade England för att ni gjorde det enda rätta och klev av det sociala experimentet EU så att euron droppade en del lagom till min resa i Chablis). Efter en god gouchères och en första smårätt i form av en tomat- och rödbetssoppa med basilikaolja och skum av mozarella, fick jag menyns första rätt, en sashimi av tonfisk med krispig färsk gurka, limesyrad brunoise av gurka och en gelé av gurka, därtill en majonnässås med smak av ansjovis. Det låter inte vidare lokalt eller ens franskt, men så har Au Fil du Zinc en tydlig japansk touche.

Jag vet helt ärligt inte alls hur man tänker här med kombinationerna mellan maten och vinet, vinlistan domineras till 50 procent av Chablis, resten Bourgogne och lite Loire och Jura, dessutom lite Rhône. Jag dricker i och för sig alltid lokalt i den utsträckning det går, även om man just här för stunden har tre årgångar Château Rayas (2003, 2005 och 2006) för ovanligt låg 200-210 euros per flaska. Du kan tro att kliade i beställa-fingrarna!
   Det jag tycker är intressant här i Chablis är att man så tydligt gör en indelning i ”Chablis”, ”Chablis 1er Cru från vänstra stranden”, ”Chablis 1er Cru från högra stranden” och ”Chablis Grand Cru”. Kan man sitt Chablis förstår man precis varför man gör den här indelningen, men märkligt nog är den inte särskilt känd utanför Chablis.

Jag tänkte inte vidare på något vinpaket, när jag är här vet jag hur man väljer vin – det finns gott om bra chablisviner till overkligt bra priser och jag köper dem egentligen alldeles oavsett de kommer att matcha maten perfekt eller inte. Jag passar nämligen på att dricka det bästa distriktet har att erbjuda när jag är här, perfektion i disciplinen ”vin och mat i kombination” ägnar jag mig åt någon annanstans.
   Således fastnade blicken på 2011 Chablis Premier Cru La Forest från superstjärnan Domaine Vincent Dauvissat som gick loss på ofattbara 50 euros per flaska … ungefär samma pris som en helt vanlig Chianti Classico från en medelmåtta kostar om jag köper den på en standardkrog i Sverige. Det här vinet kommer från en liten lott i La Forest, som är en del av premier cru Montmains men som av flera vinodlare buteljeras separat. Vincent jäser alla sina premier crus i äldre 228 liter stora ekfat, men trots det är det här vinet alltid stramt med en tydlig mineralisk struktur och en känsla lika ren som den i viner som är ståltanksjästa. Att årgången rankas som något svagare är inget som märks i det här vinet. Det är helt enkelt bländande bra, bättre än mycket på nivån grand cru hos väldigt många bra producenter här i distriktet.

Nästa rätt var byggd kring ett ägg bakat till 62 grader, ingen nytt under solen precis, med tillbehör av smörstekta kantareller, sekundblancherad fingersparris, lite rostad mandel (dessa tre första detaljer fungerade bra till mina chablisviner), ugnsbakade söta aprikoser (som hade varit bättre till vita viner från Rhône, tysk riesling eller amerikanska chardonnayviner) och en god persiljevelouté (som hade varit perfekt till en yppig tappning av Sauvignon Blanc från Nya Zeeland). Men rätten var riktigt god!

Jag hade redan tagit in nästa vin, från den speciella sidan med speciella viner, som enligt krögarna är så speciella att man ber gästerna respektera att varje middagssällskap bara får beställa en flaska per sällskap och kväll. Jag förstår tanken, även om man skulle vilja köpa flera, för vinerna är i sig så svåra att få tag på och så onödigt lågt prissatta att man helt enkelt inte har råd att inte köpa dem. Och skulle det vara fritt fram att köpa hur mycket som helst, skulle listan troligen dräneras på en kväll.
   Att inte nappa på en 2002 Chablis Grand Cru Valmur från distriktets okrönta kung Domaine François Raveneau känns som en ren dumhet, och att flaskan bara kostade 85 euros gör dumheten att inte beställa en sådan synnerligen påtaglig. Ett par dagar drack jag en 2001 Montrachet Grand Cru från Etienne Sauzet, den var (inte överraskande) ordentligt mogen, men det här vinet var ungt och stringent, påtagligt mineraliskt strukturerat och stramt med den typiska ostronsältan och friska syran. Nog för att man emellanåt kunde förnimma en gulaktig fruktighet som vittnade om några års utveckling, men inte ens när jag drack det näst sista glaset (ett glas sparades till dagen efter) fyra timmar senare skulle jag i min vildaste fantasi kalla vinet moget. Det var ett fantastiskt läckert och komplext vin och jag skulle inte rädas en sekund att spara en flaska minst fem år till. Eller mer …

Gårdskycklingen smakade riktigt bra, den var saftig och hade ett gott krispigt skinn. En smakrik kycklingfond hörde till, liksom en god polentakaka, fint skuren zucchini som bara hastigt hade svängts i smör. Lite rostad krämig och nästan söt vitlök hade skedats upp vid sidan om och så långt var allt toppen, särskilt till de nu med tilltagande temperatur smakförhöjda chablisvinerna. Det jag däremot inte kunde förstå och heller aldrig kommer kunna förstå är varför det låg tre vinägersyrade rädisor intill. För det första är rädisor inget som vin gillar, för det andra är picklade saker i alla dess former en sådan styggelse för allt vin att allt picklat borde förbjudas enligt gastronomisk grundlag. Frånsett det var rätten god och rädisorna gav jag såklart blanka fan i.

I de flesta fall står jag över lunchen för att hinna med ett extra vingårdsbesök – jag vill inte gärna slösa bort de dyrbara besökstiderna trots att jag gör vinresor tio veckor om året. Tjugo till trettio producenter per vecka ska besökas, så får man hushålla på tiden. Ibland händer det att vinodlaren ändå serverar lunch och när det händer är det i de flesta fall (tack och lov) i all rustik enkelhet. Rustik och lokal mat är inte bara otroligt god, hela idén med en enkel lunch är vansinnigt underskattad. Och lika enkelt som gott blev det när Laurent Pinson och hans hustru bjöd ner mig i den vackra källaren på deras Domaine Pinson Frères i byn Chablis. En korg med nygräddade gouchères med ost och skinka, en rejäl jambon persillée (inkokt skinka som binds samman med buljongen och persilja, en klassisk rätt i Bourgogne), en superb lantterrin inbakad i deg, solmogna tomater och en sallad av kokt potatis med vitlök. Till det lite Dijonsenap. Vilken fest!

Laurent hade efter vår omfattande provning av viner från 2015 och 2014 valt att öppna upp två viner med lite mer mognad. Han liksom de allra flesta vignerons här i Chablis tycker att de flesta premier crus och grand crus hittar sin perfekta formtopp någon gång mellan fem och åtta års ålder – något jag verkligen håller med om.
   Således blev det lite moget, eller snarare begynnande moget, i form av två viner från den klassiska Domaine Pinson Frères och toppårgången 2010. Det första var 2010 Chablis Premier Cru Montmain från en 1.05 hektar liten huvudsakligen högt belägen lott med över 40 år gamla stockar, precis som de andra vinerna från firman uppfostrat i nästan enbart äldre ekfat. Nu, med snart sex års ålder, hade den ungdomliga stramheten släppt lite och banat väg för en fin nötighet i kombination med gula äpplen, ostronskal och en nästan jordrökig komplexitet. Av de två vinerna kändes det här vinet en aning mer utvecklat, 2010 Chablis Premier Cru Mont-de-Milieu (från flera lotter om totalt 4.50 hektar, en del av dem sydligt exponerade) hade en mer mineralisk stringens och friskare syra samtidigt som de diskreta nyanserna av första mognad nästan helt saknades.

Vi avslutade lunchen med ett fat lokala ostar och god Comté, samt en ljuvligt god äppelkaka. Till och med en enkel lunch måste innehålla ost och dessert här i Frankrike.  

Jag kunde inte låta bli att gå tillbaka till Au Fil du Zinc för ytterligare en middag – det är ju trots allt den bästa restaurangen i byn. Både för matens skull, och kanske än mer för vinernas. Jag hittade en alldeles underbar 2011 Chablis från Domaine Vincent Dauvissat för bara 38 euros på listan, som hittat för ett vin som utan tvekan vågar ställa upp sig mot på pappret och i appellationsstegen mycket högre rankade viner. Här finns den finess och lättsamma mineraliska sälta man ska finna i chablisviner, men det finns också ett lite större djup än vad genomsnittet presterar och med det också större intensitet, bredd och längd. Ibland är klassiskt strama årgångar som 2008, 2010, 2012 och 2014 att föredra, men vill man bara sitta och dricka ett ungt vin utan att känna att det är för ungt, då kan en mellanårgång som 2011 vara helt perfekt, och så kände jag just nu.

Innan min varmrätt kom fick jag en liten oannonserad aptitretare, en krämig mozarella med tomatgelé och basilikaolja. Den påminde lite om gårdagens nästan identiska första rätt, men var lite omgjord och mer elegant och passade därför chablisvinerna lite bättre.

För 53 euros fick jag nästa toppvin, 2010 Chablis Premier Cru Butteaux från den magnifika firman Domaine François Raveneau. Tänk att den här typen av vin kan vara så lättköpt här i Frankrike när den kostar en smärre förmögenhet i Sverige (flera tusen kronor flaskan, tyvärr!). Årgången är en av de bästa, mest klassiska och stramt mineraliska i modern tid och att dricka den bara sex år gammal skulle visa sig vara lite synd. Nja, god som tusan var den nu, en det var rätt stängd. Det tog nästan en timma sedan flaskan öppnades innan den började bjuda ut sig. Till en början var det mest stramhet, mineralisk struktur och syra som gällde, sedan började långsamt en fetare och jordigare struktur breda ut sig. Efter en halvtimme var vinet riktigt gott och den mineraliska stringensen breddades med kropp och längd. Vilket vin! Men tänk så ofta någon öppnar en sån här fin flaska och känner att den inte alls levererade på den kvalitetsnivån man hade hoppats på. Bra chablis behöver tid, riktigt bra chablis behöver längre tid. Och 2010 är en årgång som kommer att räknas till de allra bästa någonsin. De kommer att hålla i minst tio till femton år till.

Fisksoppan var en av de godaste jag har ätit på år och dag. På menyn stod det ”bouillabaisse”, men det som kom på tallriken var en helt egen tappning av den klassiska sydfranska soppan. Det är lite grand som det trevliga programmet Så Mycket Bättre, där artister tolkar varandra på sitt eget sätt, plockar ner låten i delar och bygger upp den igen på ett nytt sätt, på sitt eget sätt. Så kan man också göra i gastronomin och när man gör det skapas helt nya upplevelser som kan vara helt fantastiska, som den bouillabaisse jag nu hade framför mig med den stekta fisken, Saint-Pierre. Buljongen smakade precis som den skulle, men den var klar som en buljong eller till och med consommé. Den hade dock smak av alla grönsaker som kokar med i den klassiska versionen, men här kom grönsakerna i helt perfekt tillagad textur som fina garnityr i soppan; skivor av potatis, små fina klyftor av fänkål och hjärtan av kronärtskocka, små delade körsbärstomater och bitar av paprika som hade rostats i olivolja. Snyggt och gott. Till det tunna krisp av bröd med lite god och vitlöksdoftande kryddig rouille till. Supergott!

Lever man ett liv med frekvent överflöd av det bästa, känns det alltid välkommet med det enkla och vardagliga. I Chablis förbiser man nästan alltid instegsvinet petit chablis eftersom det dels är lättast, nästan alltid syrligast och neutralt till följd av jordar och tankjäsning, dessutom billigast. Det finns dock gott om exempel på bra versioner och en dag besökte jag Domaine Millet i den absoluta utkanten av Chablis. Utöver 300 hektar jordbruksmark för spannmål gör familjen också vin från 14 hektar. Deras 2014 Petit Chablis är inte på något sätt storslagen, men den har en delikat fruktighet, en frisk syra och till och med både lite kropp och mineralitet. En intressant detalj hos den här firman är att man gör en lite mer uppgraderad version i 2014 Petit Chablis La Perle de Millet. Vinet kommer från samma vingårdsområde, som ligger ett par stenkast bortom vineriet, men från en liten lott med ungefär 60 år gamla stockar som ger ett lägre skördeuttag och därmed också större koncentration. Det här vinet får dessutom lite längre tid på sin jästfällning och men ger det också lite bâtonnage för att ytterligare ge ökat kropp och textur. För tio euros är synnerligen köpvärt, det är superläckert.  

Lunchen blev precis lika enkel och rustik, lite goda gouchères med krämig ost att börja med, et lika gott som perfekt tilltugg till vit bourgogne och även chablis.

Därefter en smördegsinbakad getost med en krispig sallad med bara en milt syrlig dressing till. Jag är alltid försiktig med all form av vinäger och ättika i maten eftersom jag tycker att det i minst 99 fall av 100 förstör balansen i vinets smak. Salladen var god, men inte särskilt lämpad till vinet, dock var den sprödgräddade getostpajen alldeles förträfflig till vinet. Och det var fiskrätten som serverades därefter också.

På tal om vanliga chablisviner. Mitt besök hos Jean-Marc Brocard var förvisso väldigt bra och intressant, särskilt eftersom jag gavs möjlighet att prova ett antal viner från Julien Brocard och hans nya serie med biodynamiska viner. Men jag kan inte låta bli att imponeras av den magnum 1992 Chablis Vieilles Vignes Domaine Sainte Claire från Jean-Marc Brocard som korkades upp som ett extranummer typ 40 viner senare. Om vit bourgogne lider svårt att tidiga oxidationsproblem, alldeles oavsett om det är villages eller grand cru, har vinerna från Chablis inte alls samma problem. Ett vin som det här, som ingen tror ska var njutbart om än moget och komplext 24 år senare, talar ett tydligt språk – chablisviner har en väldigt god lagringspotential. Jag var faktiskt rätt tagen av det här vinet …

Något kraftigt rött vin fanns inte på den lilla bistro som hade öppet i byn Chablis på kvällen, därför blev det annat i glasen. Men på tallriken en efterlängtad och riktigt god rosagrillad entrecôte med en väldigt god rödvinssås och en krämig potatisgratäng med ett uns vitlök och ett uns muskot i. Det här är mat för riktiga karlar och efter att provat säkert 150 viner på dagar var en rejäl köttbit lösningen på alla eventuella problem en sån som jag kan ha.

Svaga nyansera av honung och vax, svagt rostade färska mandlar, ett och annat citronskal och en intorkad fruktsötma som förnam om aprikoser. Men så fanns de detaljer där som bara finns i vinerna från just den här platsen på jorden, ostronskalen och kritfetman. Och så den pigga syran. Vinet hade en tydlig ålder, jag hade känningar på en svagare årgång i början av 1990-talet, men det är oerhört svårt att gissa ålder på vit bourgogne och chablis, det beror helt och hållet på vilken kvalitetsnivå man är på (villages, premier cru, grand cru), vilken producenten är och såklart också vilken årgången är. Producenten visste jag, jag var ju i källaren hos Roland Lavantureux, jag vet vilka viner de gör, att man gjorde sitt första vin 1979 och att bröderna Arnaud och David tog över ansvaret 2009. Således var det pappa Roland som hade gjort vinet. Början på 1990-talet, kanske slutet av 1980-talet. Svårt att säga. Det jag hade fått var ett glas deras först årgång, 1979 Chablis. Fullt moget, men långt ifrån over and out på det här vinet. Jag fick med mig flaskan hem till hotellet och där njöt av resten av vinet under flera timmar. Det kändes faktiskt inte alls lika gammalt mot slutet som det gjorde när det var nyöppnat. Undrar hur många år till det ska ta att förstå sig på vin …

Inga kommentarer: