onsdag 25 januari 2017

Sommelierlandslaget på Café Rotsunda den 22 januari



Sverige har rönt fantastiska framgång i internationella sommeliertävlingar, allt började med att Mikael Söderström som en blixt från klar himmel vann det inofficiella Europamästerskapet vid Trophée Ruinart i Champagne för 27 år sedan. Därefter följde ett långt tomrum, då vi förvisso inte var inaktiva men tyvärr inte nådde några högre höjder vid stortävlingar. I februari 2000 arrangerade det första officiella svenska mästerskapet och det var vid den tiden saker och ting började hända. Vi rönte stora framgångar med tävlingssommelierer som först Jonas H Röjerman som knep titeln Nordisk Mästare, sedan klev Andreas Larsson in på scenen och imponerade stort som både Nordisk Mästare och Europeisk Mästare (2004) följt av den största titeln någon kan titulera sig i vinets värld, Le Meilleur Sommelier du Monde, världens bästa sommelier. Året var 2007 och Sverige skrev för alltid in i sig i vinets historia!
   Därefter tog Sören Polonius vid och gjorde väldigt fint ifrån sig utan att nå den högsta toppen. Det skulle däremot Arvid Rosengren göra, när han först blev Nordisk Mästare, sedan Europeisk Mästare och i fjol också med säkerhet och god marginal tog hem världsmästartiteln.
   En stor del av framgången ligger i talang för dofter och smaker och att på en närmast omänskligt sätt kunna memorera de minsta och de flesta detaljer i vinets värld, land för land, distrikt för distrikt, vingård för vingård, druva för druva, årgång för årgång och producent för producent. Det tar flera tusen timmar att träna inför ett stort mästerskap och det var därför jag för 17 år sedan introducerade träningsgruppen för sommelierer. Vi skrev prov, vi arrangerade blindprovningar, vi dekanterade på tid, vi filmade allt och vi gick igenom filmerna. Åren fram till dess Andreas Larsson vann VM blev en intressant resa i hur vi succesivt utvecklade träningsprogrammet och jag måste säga att träningen har varit oumbärlig för de framgångar våra svenska tävlingssommelierer har rönt. För ett par år sedan tog Sören Polonius upp tråden och blev ledare för SweSom, det svenska sommelierlandslaget. Han har gjort ett fantastiskt arbete som förra året ledde till att Arvid Rosengren vann VM.

Nu var det återigen dags för cafévärden att bidra med en hel träningsdag med vårt aktuella sommelierlandslag. Temat var USA med fokus på Kalifornien, Oregon och Washington State och under många timmar fick sommeliererna utsättas för en teoriskrivning, genomgång av svaren genom en föreläsning, därefter blindprovning och genomgång, sedan en längre öppen provning och föreläsning om amerikanska viner med fokus på Pinot Noir från olika området och vinhus.
   Ett av vinerna vi hade i en av de blinda flighterna på eftermiddagen var mörkt i färgen, mycket djupare och tätare än de tre viner av Pinot Noir vi hade ställt det tillsammans med. Det var också tanken att kasta in ett helt främmande vin som störningsobjekt. Det här var något helt annat än Pinot Noir, här möttes vi av vinbär och rödbetor, en svagt gräsig nyans och även av en läckert stenig mineralitet, av en god men inte markerad tanninstruktur och en syra så livlig att klimatet på något sätt måste ha ett svalt inslag. Så var det, Santa Cruz Mountains söder om San Francisco var appellationen och vinet var en 2015 Cabernet Sauvignon Bates Ranch, ett riktigt läckert och framför allt gott och lättdrucket vin att njuta av redan nu, men också spara i över tio år till. Bakom det här vinet står en ung och nyetablerad vinmakare som gör sina viner under namnet Vinca Minor – och särskilt mycket blir det inte, tre fat gjordes av just det läckra cabernetvinet.

Vi tog oss sedan upp mot Oregon och hade två viner av Pinot Noir i nästa servering, båda från två av pionjärerna i den moderna vinhistorien med Ponzi Vineyards i det första glaset. Vi hade deras 2010 Pinot Noir Reserve som har tillbringat närmare två år i ekfat, omkring en tredjedel nya, och nu efter några år i flaska har börjat bjuda på några första mognadstoner. Tanninerna, som en gång var lite mer kännbara, har nu rundats av, och kroppen är medelfyllig och syran god. Precis som i de flesta pinotviner från Oregon har alkoholhalten landat på 13.5 procent, den blir sällan högre än så i Oregon.
  I glaset intill hade vi 2013 Dundee Hills Pinot Noir från Sokol Blosser Winery, ett vin som i sin ungdom nu är lite piggare och mer rödfruktigt aromatiskt, dessutom lite friskare och även med den lilla jordighet som så ofta återfinns i pinotvinerna från Oregon. Och det är gott, elegant och friskt.

På temat Pinot Noir hade vi också en alldeles underbart förförisk, silkig och blommig 2014 Sta Rita Hills från den superhyllade firman Domaine de la Côte, som håller till i det svalaste sydvästra hörnet av Santa Rita Hills i Santa Barbara County. Vildhalo, syrliga röda körsbär, rosor, lite nypon, och så lite mer av goda halon – detta kopplat till en frisk syra och en diskret kryddig och vegetal nyans av inslag av stjälkar under jäsningen, som normalt sett landar kring 50 procent. Bakom den här firman står den välkända sommelieren Rajat Parr och vinmakaren (och före detta kocken) Sashi Moorman, två killar som verkligen uppskattar det eleganta i ett vin – och i den ambitionen har de absolut lyckats med det här instegsvinet, deras mer exklusiva Bloom’s Field (en kall vingård som är planterad med över 17 000 stockar per hektar), det fylligare La Côte (som ligger på en med vindskyddad sluttning högre upp) och Sirens Call (som ligger högst upp, på en vindutsatt platå).

Eftersom Pinot Noir var lite grand av temat under den mer utbildande delen av dagen hade vi öppnat upp väldigt många pinotviner, som jag av utrymmesskäl inte kan beskriva här. Ett av de viner som uppskattades väldigt mycket (blint provat!) var 2013 Pinot Noir San Andreas Fault från Hirsch Vineyards i Sonoma Coast, eller mer precis i den nyetablerade appellationen Fort Ross-Seaview som vingårdsägaren David Hirsch har varit väldigt delaktig i att definiera och etablera. Här är solen tydlig, vinet har en intensiv och ren solmogen frukt, söta hallon och söta körsbär trängs i doften, men det finns en underbart uppfriskande syra i den medelfylliga och silkigt texturerade smaken som skänker en riktigt fin fräschör och balans. Inte undra på att alla sommelierer älskade det här vinet!

Begreppet terroir är ofta återkommande när man talar vin, och visst finns uttrycket för specifika vingårdslotter här i Kalifornien precis som i Bourgogne – dock har man inte riktigt kommit underfund med exakt hur det förhåller sig från lott till lott. Det beror (enligt mig i alla fall) på att man i Kalifornien har en mer slösande sol och som vinodlare och vinmakare ofta skördar druvorna vid en högre mognad, då deras frukt och fruktsötma tillsammans med lite högre alkoholhalt (vanligen över 14 procent mot den mer vanliga nivån 13.0 till 13.5 procent i Bourgogne) och en mer vinmakarstyrd vinframställning lite grand döljer de mest subtila ursprungsskillnaderna i vinerna. Trots det kan man känna nyansskillnader i viner från närliggande vingårdar som vinifieras på samma sätt.
   Så var det med två av vinerna, båda från Walter Hansel Family Vineyards som har 29.95 hektar vingård planterat kring vineriet i den centrala delen av Russian River Valley. Stilen är alltid generös, man skördar alltid druvorna vid en mognad kring 24 Brix, och frukten är därför rik och solmogen med lena tanniner och en god snarare stram syra. Man gör ett par versioner av Pinot Noir och i det första glaset serverade vi 2013 Pinot Noir Cahill Lane Vineyard som byggs till ungefär lika delar av klonerna Dijon 114, Dijon 115 (den yppigast fruktiga) och Pommard (den som ger mörkast och mest strukturerade viner) och det här är ett härligt rikt rödfruktigt men samtidigt ganska friskt och elegant vin mer en livlig syra, len textur och sammetslena tanniner, ett vin som verkligen förför i sin rika och intensiva stil.
   Grannvinet kom från en annan och mer böljande del av vingården, 2013 Pinot Noir The North Slope Vineyard, som nästan uteslutande är planterad med Pinot Noir av klonen Dijon 115 och kanske delvis tack vare det upplevs lite fylligare och mer drivet av fruktdjup, mörkare frukt och även en liten aning mer lågmäld syra. Vilket som är bäst är svårt att säga – vill man ha fräschör och lite mer finess, då väljer man Cahill Lane, vill man ha djup och läcker kropp väljer man North Slope, vill man hitta vin till den fina kalvrätten väljer man Cahill Lane, vill man hitta vinet till det grillade köttet tar man kanske hellre North Slope. Vin handlar inte alltid om ”det bästa”, det handlar precis lika mycket om ”just nu vill jag ha…”

Som ett uppfriskande mellanspel i den långa träningsdagen serverades mousserade vitt av Miss May-Thai, ganska rikt gulfruktigt med en tydlig gul äppelfruktnyans och fet citrusskalton, men helt torr och så tydligt frisk och elegant att vi trots frukten ville få den till Champagne. Men att hitta rätt bland alla champagner är inte lätt, med tanke frukten tänkte många av oss cuvée, med tanke på den rika frukten tänkte vi också solvarm årgång – och tänka sig, just dessa två ledord stämde. Sedan missade vi i alla fall det exakta målet även om både vinhus och årgång faktiskt i ärlighetens namn nämndes, i förbifarten. Facit: 2009 Vintage Brut från Louis Roederer. Gott, och välbehövligt efter flera timmars teoretiskt prov, föreläsning, blindprovande och öppet provande. Mat, ja, det vad nog vad vi alla började tänka på.

Och på tal om mat, vi hade ju en stundande middag att njuta av. Den första rätten blev en liten förrätt av hastigt eldad laxryggfilé som saltades och pepprades och sedan fick vila i en rapsolja med tydligt inslag av kryddig sesamolja, lite limesaft och ponzu (sojasås med citrus). Den skars upp i små skivor och serverades på en bädd av i sesamolja, limesaft och juicen från laxen hastigt sauteras pak soi, till det lite ärtskott, en sesam- och sojamajonnäs och lite fint skuren champinjon. Över det hela ripplades lite lime- och körvelolja och slutligen toppades rätten med lite riven friterad potatis för att få ett krispigt inslag.

Två vita viner serverades till den här lilla rätten. Tanken med vinerna var att de skulle matcha matens feta texturer, därför en god frukt och en fin syra i vinerna. Det första var mer diskret och mer än något annat definierat av en ren citrus- och citronskalsfruktig doft och frisk syra än något annat. Att gissa druva och vin var inte det lättaste, men oavsett det var det ett trevligt om än inte särskilt nyanserat vin, men som faktiskt har en druvtypisk karaktär med en liten mandelton i slutet av smaken. Etiketten röjde att vinet kom från Columbia Valley och producenten l’Ecole No 41, ett gammalt skolhus som blivit en tidig och idag mycket välkänd producent i den här inre delen av Washington State, och var deras 2014 Chenin Blanc Old Vines. Smalt, och kul.
   Vinet därefter var min egen favorit, det kom från den lilla högintressanta firman Onesta Wines, som drivs av vinmakaren Jillian Jackson som är verksam i Napa men köper druvor från Lodi. Det här vinet var hennes 2014 Grenache Blanc Clay Station Vineyard, ett druvrent vin av den mindre vanliga gröna versionen av Grenache som faktiskt bara odlas på 135 hektar i hela Kalifornien. Ståltanksjäsning och blockerad malolaktisk jäsning står på dagordningen när Jillian gör det här vinet, som är medelfyllig och en aning citrusskalsfett, fint fruktig och hyggligt frisk med en len textur och lång smak – ett vin som helt perfekt matchade den här rätten och nästa.

Avokado skalades och tärnades, smaksattes med salt och peppar och lite nypressad limesaft, den blandades med lika fint skuren torkad tonfisk och lite rostade sesamfrön. Den härliga blandningen pressades samman lätt i en rund form i botten på en djup tallrik, däröver lades upp grillad bläckfisk som skurits fint och smaksatts med olivolja, salt, peppar och lite citronsaft, och kring allt slogs sedan en dashi (buljong) som vi hade kokat av grönt te, alger och torkade rökt bonito, med en touche av ponzu (sojasås med citrus). Över det hela lite klippt krasse för att få en liten kryddig brytning.

Jag tyckte framför allt att det vita vinet av Grenache kändes perfekt till – men jag hade också öppnat en 2014 Viognier Art den Hoed från K Vintners (som ägs av den karismatiska och rockande vinmakaren Charles Smith), som i sin tur köper druvorna från en vingård i Yakima Valley. Det här vinet fungerade också bra, men det hade en liten aning högre fruktsötma (smaken var dock inte söt) och den gjorde sig hyggligt om än inte helt perfekt till den smakrika och tydligt umamirika rätten. Viognier är inte något typisk druvsort här i Washington State, men jag måste nog säga att det här vinet har en typisk druvkaraktär och till och med en ganska god fräschör. Utan att direkt påminna om vinerna från Condrieu.

Sedan blev det dags för varmrätt, med kött som huvudtema. En svensk gammal fet och härlig mjölkko från Linköping hade fått sätta sin biffrad till för den här kvällen och den stektes långsamt tillsammans med timjan och rosmarin till en innertemperatur på 54 grader. Till den lite smörsauterade haricots verts, broccoli som hastigt hade blancherats i saltat vatten och sedan bara bakats färdigt i ugn med olivolja och salt, en tjock skiva rökt sidfläsk från ett rökeri på Gotland, och makaroner som stuvats i en vit tryffelsås (typ mac and cheese, men inte gratinerat). Slutligen en smakrik mörk madeira- och tryffelsås. En rejäl men samtidigt elegant smakrik kötträtt som fordrade röda viner.

Vi hade ju en hel del lite rikare viner av Pinot Noir kvar från provningarna tidigare på dagen, men vi tog också fram ett par nya viner. Två av dem kom från samma vingård, den 10.12 hektar stora Bechthold Vineyard i underdistriktet Mokelumne River i Lodi som tack vare den rena sandjorden har planterats på rankornas egna rötter. Och det gjorde man redan 1886. Således rör det sig i våra viner om nästan 130 år gamla stockar och med det är det här världens äldsta vingård med Cinsault. Idag producerar en handfull vinmakare druvrent vin härifrån, unikt med tanke på att Cinsault annars alltid är en blandningsdruva.
   Det första vinet kom från Birichino, en firma som gör viner i en lite lättare och elegantare stil. Deras 2013 Cinsault Bechthold Vineyard Old Vines är ljusröd i frukten, elegant och lite blommig, kroppen är medelfyllig och silkig med en god syra (det här distriktet är utsatt för svalkande vindar som drar genom Sacramento Delta) och med ljuvligt lena tanniner. Alkoholhalten har landat på rätt precis 13 procent, således en len och nyanserad avslutning i vinet.
   Grannvinet 2012 Cinsaut Bechthold Vineyard kom från Onesta Wines och framställdes på ett lite annorlunda sätt. Sortering och avstjälkning av druvorna är desamma för båda viner, men Jillian Jackson på Onesta Wines brukar dra av upp mot 20 procent av druvmusten efter ett par dagars kallurlakning av druvorna innan hon inleder jäsningen för att på så sätt intensifiera fruktigheten och kroppen. Dessutom får hon en del rosafärgad druvmust som hon kan använda till sitt rosévin härifrån. Således är det här vinet något mörkare och fylligare än det från Birichino, det har en sötare och mer koncentrerad körsbärsfrukt, men syran är livlig och tanninerna lika len. Och det är förtvivlat gott. Det här är ett vin som enligt Jillian själv ska drickas ungt, inom några år från buteljering. Fast jag tror att det kan hålla längre än så.

För att visa hur väl kaliforniska cabernetviner kan lagras tog jag fram en 1990 Cabernet Sauvignon från Newton Estate, som ligger högt uppe i Spring Mountain District i centrala Napa Valley. Det här är en firma som mer kom att bli omtalade för sina vildjästa chardonnayviner, men som också gjorde och fortfarande gör bra röda viner. På den här tiden och fram till 1996 var det den berömda vinmakaren John Kongsgaard som gjorde vinerna, så det var extra kul att korka upp den här buteljen. Visst var vinet moget, tonerna av torkad frukt, söt tobak och tryffel noterades tydligt, men det fanns fortfarande en del spänst kvar i både doft och smak. Även om vinet tidigare har varit mycket mer markerat av bergsfruktens mer naturligt tydliga tanniner, som nu har slipats av betydligt, finns det fortfarande kvar en fin struktur som ger stadga åt fruktkroppen. Det här vinet uppskattades, det är ju väldigt sällan man dricker mogna kaliforniska viner, och det matchade kötträtten utmärkt.

Jag hade gjort en liten ostservering som avrundning på middagen. Den franska komjölk- och blåmögelosten Bleu d’Auvergne hade blandats med lite crème fraiche och smaksatts med en gnutta peppar och lite calvados, därefter skedats upp på tallrikarna. Lite fin österrikisk aprikosmarmelad lades till och över det ströddes ett sprött surdegsbröd, som hade smörstekts och torkats och sedan mixats. För att möta upp vinets svagt gräsiga nyanser lade jag också till en limefrisk körvelolja. Det blev en fin och god liten osträtt.

Vinet därtill gick jag bet på. Sir Ausonius hade tagit med ett vackert bärnstensfärgat vin som både hade ålderstoner och en tydligt medveten oxidation i sin framställning. Doften var både torkat fruktig (gula russin, fikon, dadlar) och nötigt oxiderad, det fanns något sherrylikt över vinet, men sherry var det inte, det var en liten aning sötare än så. Det fanns också toner av toskanskt vin santo över doften, men det var torrare än så. Jag kom att tänka på det komplexa oxiderade vita viner Vernaccia di Oristano från Sardinien, men det fick jag fel på. Så jag hade helt enkelt ingen gissning, det här vinet skulle kunna ha kommit från vem som helst och var som helst där någon ville göra ett så unikt och komplext vin som detta.
   Vinet kom från Kreta, Grekland, och var gjort av den lokala druvsorten Romeiko, för vilken mina referenser är ytterst begränsade trots att det är en ymnigt planterad druvsort i Grekland, framför allt i övärlden. Det vi hade fått i våra glas var en 1997 Romeiko från firman Dourakis på Kreta, som hade låtit torka druvorna lätt under en dryg veckas tid innan vinifieringen inleddes. Det förklarade den lilla sötman och även den något druvskalskomplexa nyans (typ som i en eleganta grappa) som jag noterade i den intensiva doften. Superkul att avsluta middagen med och sånär som på att vinet gärna hade fått vara en liten gnutta sötare passade det också riktigt bra till den lilla ostserveringen.

Inga kommentarer: